tisdag 6 augusti 2013

Hyresgästföreningen anmäld till Allmänna Reklamationsnämnden!

En välkommen nyhet, även om jag inte just nu kan bedöma värdet i den, men nu kanske vi fått tips om vart vi ska vända oss med den fullständigt hopplösa Hyresgästföreningen vi tvingas tampas med i Linköping. Och med den fullkomligt häpnadsväckande information vi fått under denna process med Skarpan, om hur lite inflytande vi som hyresgäster har och hur mycket Hgf döljer för oss medlemmar genom att påstå att man inte ens kan få ta del av någon dokumentation om den verksamhet de bedrivit genom åren. Protokoll är inte tillgängliga ens för medlemmar eftersom man inte är en myndighet, det är HGF i Stockholm som bestämmer vad som är offentligt eller inte. 

Lokala hyresgästföreningars utvalda representanter bestämmer över och fattar beslut om andra hyresområdens hyressättningar, men de hyresgäster det berör har ingen som helst talan i frågan, har inget att bidra med i diskussionerna om hyrorna. 

Lokala Hgf kan få uppdrag av Hyresgästföreningen att ta reda på medlemmarnas önskningar, exempelvis inför renoveringar och hyreshöjningar, men de är inte skyldiga att informera medlemmarna, grannarna, om det de får reda på och får i uppdrag att genomföra. De har heller ingen skyldighet att rapportera in till Hyresgästföreningen den information de möjligen får från sina grannar, de är nämligen bara ideellt valda och har därför inga krav på sig. Däremot kan du ALDRIG som medlem i Hyresgästföreningen företa dig något för hyresgästerna i ditt område, utan att den lokala HGF är medveten om vad som sker och, eller har gett sitt medgivande.

Jag tror aldrig jag ärligt sagt och ursäkta det grova språket; träffat på en mer skruvad organisation någonsin i mitt liv, och jag har arbetat med ledarskap och organisering i många olika sammanhang, under hela mitt vuxna liv.  



" Hyresgästföreningen är anmäld till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. En kvinna i Jönköping anser sig inte ha fått hjälp och vill ha tillbaka medlemsavgiften."


"En anmälan till Allmänna reklamationsnämnden brukar normalt leda till beslut inom ett halvår."


http://www.hemhyra.se/jonkoping/vill-fa-tillbaka-medlemspengar






UPDATE

Jag ringde till ARN i onsdagsförmiddag och fick ett preliminärt svar. Det var inga goda nyheter alls, och hoppet dog omgående. Tillbaka på ruta ett där det står; anlita privat jurist eller stå ut med Hyresgästföreningens spel.

ARN kommer att avvisa kvinnans anmälan eftersom de inte behandlar anmälningar av föreningar. 

Thats it! Slita vidare och bara tåla den behandling vi får! Tacka för det lilla och hoppas på bättre tider. För våra politiker ska avveckla välfärden och låta den som redan har det svårt, få det ännu svårare.