fredag 16 augusti 2013

Nix Hyresgästföreningen

Du kanske trodde att du hade nixat din telefon och därmed skyddat dig mot telefonförsäljare, men det har du inte. Är du medlem i Hyresgästföreningen har du också tillåtit företag att kontakta dig som det passar dem angående de tjänster som Hyresgästföreningen anser att du har behov av! Dessutom är Hyresgästföreningen kanske något för unga, ensamstående som gillar snabba klipp och kan fatta beslut utan att behöva ta hänsyn till någon annan.

En hyresgäst i Skarpan har blivit uppringd av ett företag som Hyresgästföreningen har som medlemsförmånsleverantör, ( deras eget ord, inte mitt! ) och fått erbjudande om en försäkring mot självrisken i hemförsäkringen. Samtalet verkade inte ha varit särskilt seriöst så till vida att man för att få erbjudandet måste slå till direkt där och då i telefon. Ingen information gavs om distans- och hemförsäljningslagen och dessutom menade de att de inte arbetade med skriftlig information. Inte ens för att kunden skulle kunna ta ställning, utan kunden måste bestämma sig direkt.

Kvinnan ifråga är gift och gavs inte möjlighet att samtala om och bestämma om hemförsäkringen tillsammans med sin man, så inte ens ett äktenskap kan man respektera. Makarna måste uppenbarligen vara hemma samtidigt, aldrig svara en försäljare i telefon om någon av dem är ensamma hemma om de ska kunna göra goda affärer med vissa företag. Snabba klipp i de stora pengarnas värld har blivit till knäppa metoder i de mindres värld. Eller hur man nu ska tolka de här metoderna. 

Som
 grädde på moset hade företaget fått namn, adress och telefon från Hyresgästföreningen! Medlemsskapet i Hyresgästföreningen var tydligen ett måste för att få ta del av erbjudandet i telefon!

Borde inte Hyresgästföreningen ägna sig åt att se till att folk har bostäder först och främst? Har man ingen bostad har man knappast någon nytta av en hemförsäkring!


Det är inte slut där heller, utan familjen ifråga har ett hemligt telefonnummer. De skyddar sitt telefonnummer bland annat för att de inte vill bli uppringda av telefonförsäljare.

Den som blir medlem i Hyresgästföreningen godtar alltså att också namn, adress och telefon lämnas till de företag som Hyresgästföreningen har avtal med. Blir du medlem genom att registrera dig på Hyresgästföreningens hemsida hör dock inte telefonnummer till obligatoriska uppgifter, du kan lämna de fälten tomma. Men du måste klicka vidare på en länk för att tydligt kunna läsa det finstilta om vad dina personuppgifter används till. 

Du har ingen möjlighet på hemsidan att tacka nej till de medlemsförmånsleverantörer Hyresgästföreningen tecknat avtal med. Du kan inte heller skriva att ditt telefonnummer är hemligt.

Jag samtalade med Personuppgiftsombudet på Hyresgästföreningen, som menade att Hyresgästföreningen använder sig av Personuppgiftslagen korrekt. Att de företag som man skrivit avtal med får uppgifterna utlämnade från HGF och att de inte ska lämnas eller säljas vidare. Det får vi väl hoppas! 

Så ett gott råd, är du eller ska du bli medlem i Hyresgästföreningen måste du se till inte lämna några uppgifter till Hyresgästföreningen som du inte vill ha cirkulerande. Du kan inte göra något i god tro alls!


Nix Hyresgästföreningen, detta är under all kritik!


Update:

Efter samtal med en person som handskas med "medlemsförmånerna" visar det sig att två av de 20 nationella förmånerna är undantagna och medlemsförmånsleverantören har fått rätt att ringa till medlemmar för Hyresgästföreningens räkning. Detta för att det enligt Hyresgästföreningen är en populär medlemsförmån. De här två företagen får inte lämna eller sälja några personuppgifter vidare eftersom de ringer för Hyresgästföreningens räkning.

Om du inte vill bli uppringd, och eller har ett hemligt telefonnummer ska du meddelade medlemsregistret att du inte vill bli kontaktad per telefon eller har ett hemligt nummer. Då får du inga påringningar från försäljare. Men du kan fortfarande kontaktas av Hyresgästföreningen i andra ärenden som rör Hyresgästföreningen.

Vad de ärendena är kan du få uppgift om bland annat på Hyresgästföreningens hemsida. 

Du ska också från medlemsförmånsleverantören få en papperskopia på det avtal du ingått med företaget som ringer och där ska också finnas information om den ångerrätt du har. 

---------




Vidare läsning om PUL, personuppgiftslagen på Datainspektionen sida:

http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/



och den lag som gäller vid Distans- och hemförsäljning

https://lagen.nu/2005:59


En lite mer lättsmält version:

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/