måndag 7 januari 2013

Uppdatering och mer information

Uppdatering av blogginlägget Information om ombyggnationen och tillbyggnaden

Det var två papper med den information som gått ut till den första berörda gården som inte kom med i förra blogginlägget. Avskrift från pappren nedan.


Den nya hyran ska visst se ut så här:


1rok, 31kvm. Nuvarande hyra 2510kr. Ny hyra 3908kr. Diff hyra/mån 1398kr.
2 rok, 52kvm. Nuvarande hyra 3692kr. Ny hyra 5532kr. Diff hyra/mån 1840kr.??
2rok, 59kvm. Nuvarande hyra 4196kr. Ny hyra 5923kr. Diff hyra/mån 1727kr.
2rok, 64kvm. Nuvarande hyra 4510kr. Ny hyra 6284kr. Diff hyra/mån 1774kr.
3rok, 78kvm. Nuvarande hyra 5450kr. Ny hyra 7336kr. Diff hyra/mån 1886kr.
4rok, 92kvm. Nuvarande hyra 6265kr. Ny hyra 8508kr. Diff hyra/mån 2243kr.


Det är utan inglasning av balkong som kommer att vara ett tillval 


( Och förutom den årliga framförhandlade höjningen. ) Detta inom parentes är en information jag fått, men som jag inte kan verifiera just nu!

MEN Riksbyggen har gjort ett utskick till alla på den första berörda gården, där man säger att det som står på pappren som skickats ut är det som gäller inget annat! Informationen kom idag i lådorna.



På den information som tidigare skickats ut till den berörda gården kan jag läsa att detta ovan är jämförelse befintlig och ny hyra. Utan inglasning.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VAD KOMMER ATT GÖRAS I BEFINTLIGA BOSTÄDER:

*Stamrenovering
*Renovering av köksinredning, höjning av arbetsbänkar, målning ut- och invändigt, nya blandare ovh bänkskivor samt förberedelse för diskmaskin där utrymme finns.
*Nya ytskick (helkaklade badrumsväggar) och inredning i våtutrymmen, nytt porslin, dusch, nya blandare samt förberedelse för tvättmaskin.
*Nya trapphus med hiss
*Från- och tilluftssystem med återvinning med spiskåpor
*Montering av säkerhetsdörrar till lägenheterna, tidningshållare vid dörr, postfack i entré
*Nytt låssystem
*Ny elcentral med jordfelsbrytare och automatsäkringar
*Komplettering med eluttag till ny standard
*Renovera/byta samtliga ytskick i lägenheten
*Byte vitvaror (äldre än 5 år). Lägenheter 3 r.o.k och större får separata kyl och frys.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------









?? Det är fel i den information som har gått ut från Riksbyggen. Det är en 1:a, inte en 2:a.





4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag bor i en tre på 78kvm på Konstruktörsgatan 88 (kostar i nuläget 5518kr/mån)
    Jag har inte fått någon information överhuvudtaget om renoveringen mer än en något halvdan lapp i trapphuset i höstas (med väldigt dålig info). Så antingen har Riksbyggen helt glömt bort oss i gårdarna längst bort eller så har någon trapphus-granne tagit ner alla lappar som sätts upp i trapphuset.

    Antar att renoveringen då börjar i de första gårdarna eftersom vi här borta inte fått någon info alls (allt jag vet har jag läst här och i Corren - känns väldigt lustigt att läsa vad dom ska göra med min bostad i en tidning och inte själv få någon info)

    Hur som helst undrar jag ifall du vet vad som händer om man väljer att bo kvar, och får en tillfällig lägenhet under renoveringen. Behöver man betala både hyra för den tillfälliga lägenheten OCH för den som renoveras?
    När min bror flyttade in i en av Riksbyggens lägenheter i Ekholmen för 3 år sedan och den behövde renoveras så fick han betala FULL hyra för den i 3 månader - trotts att han själv inte fick bo där under de tre månaderna pga renovering och sanering. Helt orimligt! Hoppas att så inte är fallet för oss.

    Tack för en intressant blogg! Utan den hade jag som själv bor här inte ens fått veta något om någon renovering ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för uppmuntran! Vi är några som jobbat innan och under mellandagarna nu i helgtid med att ta reda på vad som egentligen händer. Den 10 december fick den första av renoveringen berörda gården information, och den har vi lagt in här.

      Jag håller med dig att det är obegripligt att man ska betala hyra för en tom lägenhet, särskilt om man ska bo i en barack på gården. Men skriv ner alla tankar och funderingar.

      För vi ska nämligen försöka få till ett större möte med hela gården där Hyresgästföreningens förhandlare och Riksbyggen ska finnas på plats. Jag har en viss kontakt med en man på Hyresgästföreningen som ska hjälpa oss.

      Mer information kommer, men jag har noterat dina funderingar och vi ska göra allt som står i vår makt. Göra sådant som jag fick besked om igår, egentligen Hyresgästföreningens förhandlare skulle ha gjort, enligt en utredare som kan organisationen. Det är bara att beklaga hur man behandlar oss, men jag och flera med mig tål det inte!

      Nu ska vi mobilisera, eller hur?:)

      Radera
  2. Ett tips att ringa eller skriva direkt till Riksbyggen med din fråga. För att du ska få ett svar direkt från ansvariga, men också
    för att du hjälper oss att visa att det finns frågor från oss andra inte fått information.

    Jag anser att man gör det enkelt för sig på Riksbyggen och på Hyresgästföreningen som förhandlat fram hyrorna och vad som ska göras i de olika lägenheterna. Så fram med frågorna!:)

    SvaraRadera
  3. Ett tips är att läsa den information som finns i detta blogginlägg. Finns det mer frågor, hör av er!

    http://mobiliseraskarpan.blogspot.se/2013/01/information-om-ombyggnationen-och.html

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.